Neuere deutsche Literaturwissenschaft - German Studies (Fachgebiet)
- German literature from 1750 to the present; German Romanticism; Post-1945 cinema (especially DEFA/GDR cinema). (Lehrgebiet)
Kontaktinformationen:
University of Warwick - Department of German Studies, University of Warwick - Coventry CV4 7AL
Besondere Forschungsgebiete Kleist; Drama of the Goethezeit; GDR cinema (DEFA); Post-unification cinema
Monographien Unverhoffte Wirkungen. Erziehung und Gewalt im Werk Heinrich von Kleists, co-authored with Ricarda Schmidt and Steven Howe (Würzburg: Königshausen & Neumann, 2014) The Stories of Heinrich von Kleist. Fictions of Security (Rochester, NY: Camden House, 2001) The Plays of Heinrich von Kleist: Ideals and Illusions (Cambridge: CUP, 1997);
Aufsätze und Beiträge
DEFA’s Anti-fascist Myths and Constructions of National Identity in East German Cinema’, in: Rereading East Germany. The Literature and Film of the GDR, ed. Karen Leeder (Cambridge: CUP, 2015), pp. 49-64
‘Representations of Art and the Artist in East German Cinema. DEFA’s ‘Künstlerfilme’, in: DEFA at the Crossroads of East German and International Film Culture. A Companion, ed. Marc Silberman and Henning Wrage (Berlin: de Gruyter, 2014), pp. 87-105
'Foreword. Heinrich von Kleist and His Legacy’, in: Heinrich von Kleist. Artistic and Political Legacies, ed. Jeffrey High and Sophia Clarke (Amsterdam: Rodopi, 2013), pp. 9-17
‘Kosmopolitische Fiktionen. DEFA und der Globalisierungsprozess der europäischen Aufklärung’, in: Grenzen und Grenzüberschreitungen. Transnationale Filmbeziehungen der DEFA vor und nach dem Mauerbau, ed. Skyler Arndt-Briggs, Barton Byg, Andy Raeder, Evan Torner, and Michael Edel (Wiesbaden: Springer Vs Verlag: 2013), pp. 45-60
(with Ricarda Schmidt and Steven Howe) ‘Einleitung: Kleist und die Frage der Gewalt’, in: Konstruktive und destruktive Funktionen von Gewalt im Werk Heinrich von Kleists, ed. Ricarda Schmidt, Seán Allan and Steven Howe (Würzburg, Königshausen & Neumann, 2012), pp. 9-40
‘‘Ihn rüstest du mit dem Köcher der Rede…’: Kleist, literary creation, and the destruction of artistic idols’, in: Konstruktive und destruktive Funktionen von Gewalt im Werk Heinrich von Kleists, ed. Ricarda Schmidt, Seán Allan and Steven Howe, (Würzburg, Königshausen & Neumann, 2012), pp. 175-93
‘Good Bye, Lenin! (2003)’, in: The Cinema of Germany [24 Frames series], ed. Joseph Garncarz and Annemone Ligensa (New York: Wallflower, 2012), pp. 226-35
‘“Jede unglückliche Familie ist auf ihre besondere Art unglücklich”: Erziehung, Gewalt und Familienstrukturen bei Heinrich von Kleist’, Études Germaniques, 67.1 (2012), 119-31
‘The Love-lives of Others. Reconstructing German National Identity in Post-war and Post- unification Cinema’, in: Europe and Love in Cinema, ed. Luisa Passerini, Karen Diehl and Jo Labanyi (Bristol, Chicago: Intellect: 2012), pp. 153-70
“So glaubst du jetzt, daß ich dir Wahrheit gab?” Gender, Power and the Performance of Justice in Kleist’s Der zerbrochne Krug’, in: Kleist and Modernity, ed. Bernd Fischer and Tim Mehigan (Rochester NY: Camden House, 2011), pp. 55-70.
'Revolutionary Aesthetics? Kleist, 1968, and the New German Cinema, German Life and Letters, 64 (2011), 472-87.
(with Elystan Griffiths), 'Introduction. Heinrich von Kleist: Performance and Performativity', German Life and Letters, 64 (2011), 327-336.
“Sag’, wie soll man Stalin danken?” Kurt Maetzig’s Ehe im Schatten (1947), Roman einer jungen Ehe (1952) and the cultural politics of post-war Germany, German Life and Letters (64/2 (2011), 255-71.