Julian Ernest PREECE, Dr.
Geb. 1962, Professor seit 2007, Swansea, Großbritannien/Nordirland
Neuere deutsche Literaturwissenschaft (Fachgebiet)
- deutsche Sprache; deutschsprachige Literatur; Filmwissenschaft; Komparatistik (Lehrgebiet)
Anschrift: Swansea University - Department of German, University of Wales Swansea - Singleton Park, Swansea SA2 8PP
Homepage:
http://www.
swansea.
ac.
uk/
staff/
academic/
artshumanities/
ltm/
preecej
E-Mail-Adresse:
Forschungsgebiete:
Besondere Forschungsgebiete: Literatur des 20.Jahrhunders, vor allem Grass, Kafka, die Canettis; Memoiren, Biographien und Autobiographien, Briefe und Briefwechsel; Literatur und die Baader-Meinhof Gruppe, die Filme von Andreas Dresen; die Fremdsprachenkenntnisse von britischen Autoren der Gegenwart
Monographien:
- Nine Lives: Ethnic Conflict in the Polish-Ukrainian Borderlands with Waldemar Lotnik (London: Serif, 1999/2013)
- The Life and Work of Günter Grass: Literature, History, Politics (Basingstoke: Palgrave, 2001/2004). 2nd Ed. 2004
- The Rediscovered Writings of Veza Canetti: Out of the Shadows of a Husband (Rochester NY: Camden House, 2007)
- Baader-Meinhof and the Novel: Narratives of the Nation / Fantasies of the Revolution, 1970-2012 (New York: Palgrave, 2012)
- Günter Grass (London: Reaktion, 2018), tuerkische Ausgrabe 2022
- The Lost Honour of Katharina Blum (London: BFI Classics Series / Bloomsbury, 2022)
Aufsätze und Beiträge:
- ‘On Absence in Writing: Hebel’s Bachelor Letters to Gustave Fecht’, Oxford German Studies 40:1 (2011), S.115-23
- ‘The Ethics of Empathy and the Correspondence Culture in Arthur Schnitzler’s Der Weg ins Freie’, Seminar 46:4 (2010), S.364-82
- ‘RAF-Revivalism in German Fiction of the 2000s’, Journal of European Studies 40:3 (2010), S.272- 83
- ‘Lives of the RAF Revisited: the Biographical Turn’, Memory Studies 3:2 (2010), S.151-63
- ‘Arthur Schnitzler’s Correspondence with Clara Katharina Pollaczek: A Reassessment’, Modern Language Review 104:3 (2009), S. 762- 76
- ‘Faking the Hadj in Ilija Trojanow’s Der Weltensammler’, Religion and Identity in Contemporary German Literature and Film: Seekers, Believers, Doubters, edited by Julian Preece, Frank Finlay and Sinead Crowe (Berne: Lang, 2010), S. 211-25
- ‘Walter Benjamin and Gershom Scholem: On the Theory and Practice of Friendship in Letters’, Literature and Politics. Essays in Honour of Rhys Williams, edited by Brigid Haines and Steven Parker (Berne: Lang, 2010), S. 235-46
- ‘The Grateful Traveller: Ways of Seeing in Döblin's Reise in Polen’, Alfred Döblin. Paradigms of Modernism (Berlin/New York: de Gruyter, 2009), S. 160-77
- ‘Biography as Politics’, The Cambridge Companion to Günter Grass (Cambridge: CUP, 2009), edited by Stuart Taberner, S. 10-23
- ‘Vom Gönner eines Studentenrebells zum nächtelangen Skatspieler: Literarische Portraits von Günter Grass’, Günter Grass und die Medien (Cologne: SH-Verlag, 2008), edited by Hanno Kesting, S. 41-54
- ‘“According to his Inner Geography, the Spree Folwed into the Rhone”: Ein weites Feld and France’, Changing the Nation: Günter Grass in International Perspective (Würzburg: Königshausen & Neumann, 2008), edited by Rebecca Braun and Frank Brunssen, pp.81-93
- ‘Bemerkungen zum Jüdischen im Werk und Denken von Günter Grass: Eine Antwort auf Gilad Margailt’, Günter Grass: Bürger und Schriftsteller (Wroclaw/Dresden: Neisse, 2008), edited by Norbert Honsza and Irena Swiatlowska, pp.153-70
- ‘Reinscribing the German Autumn: Heinrich Breloers Todesspiel and the two Clusters of German “Terrorist” Films’, History and Cultural Memory of German Left-Wing Terrorism, 1968-1998, The German Monitor 2008, ed. Gerrit-Jan Berendse and Ingo Cornils, pp.213-30
- ‘Modes of History in The Tin Drum’, in Approaches to Teaching Grass’s The Tin Drum (New York: MLA, 2008), edited by Monika Shafi, pp.15-30
- 'Die Terroristin als alter ego in den "bleiernen Zeiten" und andere umgewandelten Motive in Dea Lohers Zeitstück Leviathan', Monatshefte, 99:3 (2007), S. 375-90
- 'A Marriage in Literature: Elias and Veza between Austria and England', Cultura Tedesca, 30 (January-June 2006), a cura di Roberta Ascarelli, S. 115-35
- 'Between Identification and Documentation, "Autofiction" and "Biopic": The Lives of the RAF', German Life and Letters, 56/4 (October 2003), S. 363-76
- 'Practising "Binding Girls with Writing": Kafka's Failed Correspondence with Hedwig Weiler', Journal of European Studies, 32 (2002), S. 209-21
- 'The Significance of Johann Peter Hebel's Das Schatzkästlein in Elias Canetti's three- volumed Autobiography', Modern Austrian Literature, 33:3/4 (2000), S. 73-82
- 'Günter Grass und die britische Gegenwartsliteratur. Eine Skizze', Sprache im technischen Zeitalter, 37 (1999), S. 438-53
- 'Sexual-Textual Politics: The Transparency of the Male Narrative in Der Butt by Günter Grass', Modern Language Review, 90/4 (October 1995), S. 955-66
- 'The Re-Discovered Writings of Veza Magd-Canetti: On the Psychology of Subservience', Modern Austrian Literature, 28:2 (1995), S. 53-70
- '"Die Schlacht, die schon dagewesen, die immer wieder kommt": Barocke Geschichte im Butt von Günter Grass', Simpliciana. Schriften der Grimmelshausen-Gesellschaft, 16 (1994), S. 311- 22
- 'The Danger of Reaching Thirty for Franz Kafka, Josef K. and Oskar Matzerath: Kafkaesque Motifs in Die Blechtrommel', Journal of the Kafka Society of America, 17 (1993), S. 39-50
- (with D.G. Bond), '"Cap Arcona" 3 May 1945: History and Allegory in Novels by Uwe Johnson and Günter Grass', Oxford German Studies, 20/21 (1991-1992), S. 147-63.
Dissertation (Titel): The Baroque Guenter Grass: Images of History in the Prose Works
Dissertation - Jahr der Publikation: 1991
Übersetzungen: Veza Canetti, Viennese Short Stories (Riverside CA, 2006)
Herausgebertätigkeit:
- (mit Arthur Williams and Stuart Parkes), Contemporary German Writers, Their Aesthetics and Their Language (Berne: Lang, 1996)
- (mit Arthur Williams and Stuart Parkes), Whose Story? - Continuities in Contemporary German-language Literature (Berne: Lang, 1998)
- (mit Arthur Williams and Stuart Parkes), German Language Literature Today: International and Popular? (Berne: Lang, 2000)
- (mit Arthur Williams and Stuart Parkes), Literature, Markets and Media in Germany and Austria Today (Berne: Lang, 2000)
- (mit Osman Durrani), Travellers in Space and Time: The German Historical Novel, Amsterdamer Beiträge zur neueren Germanistik, 51 (2001)
- The Cambridge Companion to Kafka (Cambridge: Cambridge University Press, 2002)
- (mit Osman Durrani), Cityscapes and Countryside in Contemporary German Literature (Berne: Lang, 2004)
- (mit William Collins Donahue) The Worlds of Elias Canetti: Centenary Essays (Newcastle, 2007)
- (mit Frank Finlay) New German Literature: Dialogues with the Arts and Life-Writing (Berne, 2007)
- (mit Frank Finlay und Sinead Crowe), Religion in Contemporary German Literature and Film: Seekers, Believers, Doubters (Berne: Lang, 2010)
- (mit Rob Stone) Journal of European Studies 40:3 (2010): From Baader-Meinhof to the Weathermen: 1960s Terrorism in European and American Film and Fiction
- (mit Robert Gillett) Oxford German Studies 40:1 (2011) Remembering Johann Peter Hebel: Anniversary Essays
- Ilija Trojanow (Oxford: Lang, 2013); Andreas Dresen (Oxford: Lang, 2017)
Verbindung mit wiss. Gesellschaften : Mitglied des Internationalen Verein der Germanisten Fellow der Learned Society of Wales (seit 2019)
Weitere Angaben zu Forschungs-, Verwaltungs- und Lehrtätigkeiten: Herausgeber der Journal of European Studies (seit 2022)
Zusätzliche Kurzinformationen: BA, DPhil (Oxon)
Letzte Aktualisierung: Wed Oct 12 13:43:55 2022